mandag 14. juni 2010

New York og Reykjavik i vår avsluttende fase

o

New York var vårt siste stopp i USA. 8 dager spekket med urbanitet. Vi laget et slagplan for hvordan uka skulle utarte seg for å få mest mulig ut av byen og for å ikke gå lei nå helt på slutten av turen. Vi tok for oss èn og èn bydel med alt det de kunne by på. Stort sett ble det fordelt mellom butikker og turistattraksjoner. Her kan vi blant annet ferjetur med utsikt over byen og Frihetsgudinnen, Museum of Modern Art, New York Public Library, Central Park, Ground Zero, Grace Church og Guggenheim. Shopping i kjøpesentere/butikker som Century 21, Macy's og selvsagt H&M. Bokhandlere som Shakespeare & Co og Borders. Vintagebutikker som Filene's Basement og Chelsea Girl.

Utenom dette tok vi vår egen runde i fotsporene til serien Sex and the city. Vi fant oppgangen til Carries leilighet og Magnolia Bakery hvor jentene handler muffins. På kvelden tok vi turen innom en kino i Times Square for å gjøre dagen komplett med filmen Sex and the City 2. Koselig!

Vårt aller siste stopp på turen ble Reykjavik. Fra 30graders New York til 13 grader og regn på Island ble et lite hint om at vi nå er på vei hjem til kjøligere trakter. Den friske luften var god å trekke ned i lungene og minnet oss om høsten som snart kommer sammen med hverdagen i Norge.

Etter nattfly fra New York landet vi midt på natta i Reykjavik mens det var grytidlig om morgenen der. Rommet vårt var ikke klart for å flyttes inn på når vi kom til hostellet, så vi tok oss en gåtur til sentrum av Reykjavik. Avstanden var kortere enn forventet og vi ble positivt overrasket over en koselig by med sjel (dog litt mindre enn forventet også, ca på størrelse med Stavanger). Etter null søvn på nattflyet, gikk vi trøtte hjem for å få en blund på øyet. 4 timer forsvant på et blunk. Ut for å spise middag. Hjem og i seng. 4 timer enda en gang på et blunk. Da våknet vi til, klokka var 2 på natta. Så var det bare å legge seg igjen og jammen fikk vi sove etterhvert da også.

Dag 2 og aller siste dag på turen (i skrivende stund i dag). Vi tenkte: Når vi først er på Island, så må vi jo ta turen innom Den blå lagune. Så det gjorde vi. Ah! For en deilig avslutning på 6 måneders jorda-rundt-tur. Varm kilde. Massasje av fossefall. Badstue. Ansiktsmaske av naturlig, hvit gjørme. En liten stund befant vi oss i en liten hule av lavastein og nøt det varme vannet. Hva mer kan en ønske seg?

Så, det var slutten på noe og begynnelsen på noe helt annet. Akkurat sånn som det alltid er. Nå er det på tide å reise tilbake til hverdagen og alt det kjente og kjære der hjemme. Vi ønsker det velkommen og tar med oss minnene for resten av livet. Takk for denne gangen, verden! Takk for at vi ble godt tatt vare på. Baggasjen har kommet i tide etter hver flytur, ingen frastjåling, ingen alvorlige sykdommer og vi er fremdeles gode venninner.